دوشنبه ۱۳۹۳/۰۳/۱۹

نصرتي، شهردار قزوين:

مسکن مهر بدون توجه به دانش برنامه‌ريزي شهري اجرا شد

پروژه مسکن مهر بدون توجه به دانش برنامه‌ريزي و طراحي شهري اجرا شده است.

 

شهردار قزوين گفت: پروژه مسکن مهر بدون توجه به دانش برنامه‌ريزي و طراحي شهري اجرا شده است.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين، مسعود نصرتي در ديدار با اساتيد و دانشجويان  دکتري رشته برنامه‌ريزي شهري از دانشگاه تهران براي تبادل اطلاعات و همکاري افزود: پروژه مسکن مهر نتوانست پاسخگوي نياز و انتظارات مردم باشد و هم اکنون بعد از اجراي آن شاهد مشکلات فراواني در زمينههاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي هستيم.
وي بيان کرد: بايد قبل از اجراي پروژه مسکن مهر فرهنگ آپارتمان نشيني در بين مردم ترويج پيدا مي کرد تا شاهد مشکلات کمتر در زمينه اجتماعي و فرهنگي بوديم.
اين مقام مسوول با اظهار اينکه مباحث اجتماعي در اجراي پروژه مسکن مهر کنترل نشده است و مشکلات آن تا سال‌ها ادامه دارد، تصريح کرد: اگر سرمايه‌اي که در پروژه مسکن مهر هزينه شد در احياي بافت فرسوده با توجه به اينکه همه شرايط اجتماعي و فرهنگي و زيرساختهاي مورد نياز فراهم بود هزينه مي‌شد نتايج بهتري گرفته مي‌شد.
نصرتي با اشاره به اقدامات انجام شده در احياي بافت فرسوده قزوين اظهار کرد: در احياي بافت فرسوده شهر قزوين در ابتدا به موضوع تک بناها پرداخته شد و بعد از آن روي خود بافت وارد شديم.
وي بيان کرد: احياي بافت بزرگترين کاروانسراي تاريخي فرهنگي سعدالسلطنه، خيابان سپه، مهمان خانه و غيره در اين راستا اجرايي شد و تلاش شده است با ايجاد رفت و آمد در بافت تاريخي و فرسوده اين بافت احيا شود.
رئيس مجمع جهاني شهرهاي اسلامي گفت: تلاش خواهد شد تا شهر قزوين به عنوان الگوي شهر اسلامي به جهان معرفي شود.
نصرتي افزود: براي معرفي شهر قزوين به عنوان الگوي شهر اسلامي به جهان بايد بتوانيم معماري‌ها و نماهاي سطح شهر را به سمت اسلامي شدن پيش ببريم.
نصرتي با بيان اينکه توسعه مساجد و امامزاده ها و استفاده از نماهاي اسلامي از شاخص هاي شهرهاي اسلامي است ، افزود: در اين راستا شهرداري قزوين احداث مساجد محلي در کنار بوستان هاي محلي را در دستور کار قرار داده است.
وي بيان کرد: شهرداري قزوين با استفاده از تجربه‌هاي آنها برنامه‌ريزي کرده که 100 تا 150 مسجد محلي در کنار هر بوستان احداث کند که در اجراي اين هدف زمين از سوي شهرداري قزوين و منابع مالي آن از طريق اوراق تامين خواهد شد تا اين مساجد با کمک‌هاي مردمي در سريعترين زمان احداث شوند.
نصرتي ادامه داد: همچنين توسعه امامزاده‌هاي شهر قزوين که 10 تا از آنها به صورت ويژه در دستور کار شهرداري قزوين قرار گرفته که با احياي آن زيرساخت‌هاي لازم را براي جذب گردشگر در آينده مهيا مي‌کند.
وي افزود: شهر قزوين با داشتن مسجدها و امامزاده‌هاي مختلف و مناسب نمادي از شهر مذهبي و فرهنگي براي گردشگران مي‌شود که اين موفقيت خوبي در جذب گردشگران داخلي و خارجي است.
شهردار قزوين اعلام کرد: همچنين پيش اجلاس مجمع شهرهاي جاده ابريشم امسال نيز در قزوين برگزار خواهد شد.
نصرتي اظهار کرد: دبيرخانه مجمع جهاني شهر اسلامي به قزوين سپرده شده است که اين مهم تاثير خوبي در جذب گردشگر خواهد داشت.
وي با بيان اينکه شهرداري قزوين با بهره‌گيري از اين موقعيت تلاش مي‌کند تا بتواند قزوين را به قطب مذهبي گردشگري تبديل کند، اظهار کرد: در تلاش هستيم گردشگران داخلي و خارجي زيادي به اين شهر جذب شود.
اين مقام مسوول يادآور شد: وجود دبيرخانه مجمع جهاني شهر اسلامي در قزوين مي‌تواند اين شهر را در جهان معرفي کند.
رئيس مجمع جهاني شهرهاي اسلامي اظهار کرد: با همکاري و افراد تاثيرگذار يک جايزه 250هزار دلاري تدارک ديده شده است تا 13 شهر اسلامي از 58 کشوراسلامي انتخاب شوند و براي اين انتخاب با ارائه عملکردها يک هيئت داوري در قزوين در 19آذرماه سال جاري حضور خواهند داشت.
نصرتي گفت: در دبيرخانه مجمع اقدامات زيربنايي و روبنايي خوبي در کوتاه مدت انجام شده و با 260 شهر مکاتبه صورت گرفته است.
ويژگيهاي شهر اسلامي قزوين درجهان معرفي شود
دکتر احمد پوراحمد استاد دانشگاه و رئيس دانشکده جغرافياي تهران نيز در اين ديدار بيان کرد: بايد در اجراي پروژه مسکن مهر نگاه کارشناسي وجود داشت و به موضوعات اجتماعي توجه بيشتري مي‌شد.
وي اظهار کرد: نمونه‌هاي ناموفق اجراي طرح مسکن مهر در جهان ديده شده بود و اجراي اين طرح‌ها نوعي حاشيه نشيني جديد با فضاي مدرن است.
وي گفت: بايد ويژگيهاي شهر اسلامي قزوين به خوبي درجهان معرفي شود و قزوين مي تواند الگوي يک شهر زنده باشد.
پوراحمد تصريح کرد: استقراردبيرخانه مجمع جهاني شهر اسلامي در شهر قزوين نشانه تدبير مسوولان شهري است.
وي با بيان اينکه بسياري از عناصر شهر اسلامي در قزوين وجود دارد، اضافه کرد: ايجاد باغ ايراني و طراحي يک محله از پيشنهاداتي است که مکمل شهر اسلامي قزوين است.
در ادامه دکترحسين حاتمي نژاد، استاد دانشگاه بيان کرد: جاي خوشحالي است که شهرداري قزوين در کنار کارهاي اجرايي داراي تفکر برنامه ريزي و علمي شهري است.
وي افزود:سپرده شدن دبيرخانه مجمع جهاني شهر اسلامي به قزوين اقدام با ارزشي است که بايد از اين ظرفيت در معرفي شهر قزوين به جهان استفاده شود.
پايان پيام
 

 

تصاویر مرتبط