سه‌شنبه ۱۳۹۳/۰۲/۳۰

منتظري، مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين:

مرحله دوم طرح تکميلي آموزش تفکيک از مبداء در شهر قزوين آغاز شد

براي آشنايي بيشتر خانواده ها با تفکيک پسماند خشک و روش جدا سازي آن مرحله دوم طرح تکميلي آموزش چهره به چهره در قزوين آغاز شد.

مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين از اجراي طرح آموزش تفکيک در مبداء و کد گذاري بر روي مخازن تفکيک زباله در مبداء خبر داد.

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ مجتبي منتظري گفت: به همت واحد تفکيک در مبداء و شرکت پرچم داران آتيه زاگرس و در راستاي اجراي طرح تفکيک از مبدا طرح آموزش چهره به چهره چهره خانوار در سطح نواحي 6، 5، 4، 3، 1 شهر قزوين به اجرا درآمد.
وي افزود: هدف از برگزاري اين آموزش آشنائي بيشتر خانواده ها با تفکيک پسماندهاي خشک و روش تفکيک اين مواد از هم مي باشد که در اين طرح بروشور، پوستر و لوح هاي فشرده آموزشي نيز توزيع مي شود.
وي در ادامه افزود: رشد روزافزون جمعيت، افزايش و تنوع محصولات و کالاهاي مصرفي، روند صعودي مصرف‌گرايي در بين شهروندان، متداول شدن الگوي نامناسب مصرف در جامعه و بسياري از عوامل ديگر باعث شده است تا امروز با معضل جدي و پيچيده‌اي به عنوان زباله يا مواد زايد شهري روبرو باشيم.
اين مسوول بيان کرد: دفن زباله‌ها صرف‌نظر از خطرات بهداشتي، زيان‌هاي اقتصادي کلاني را نيز در بردارد. اما جداسازي زباله‌هاي خشک و تر و برگشت آن‌ها در چرخه‌ي بازيافت نقش موثري در کمک به اقتصاد کشور دارد.
وي ادامه داد: طي سال‌هاي اخير سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين اقدام به بازيافت زباله‌هاي خشک و تر کرده است و فعاليت‌هاي چشم‌گيري در اين زمينه صورت پذيرفته است.                              
 وي تصريح کرد: اولين گام در راستاي اجراي اين طرح آموزش و اطلاع‌رساني به شهروندان است. در واقع اشاعه‌ي فرهنگ جداسازي پسماندها در تمام سطوح به ويژه مراکز آموزشي و مدارس بسيار مهم و ضروري است.
وي گفت: با آموزش و اطلاع‌رساني به مردم زمينه‌ي مشارکت و همکاري شهروندان در اجراي بهينه‌ي طرح فراهم مي‌شود.
منتظري با بيان اينکه  آموزش و فرهنگ‌سازي در زمينه‌ي پسماند با هدف تغيير باورهاي غلط و متداول در ميان اقشار مختلف مردم انجام مي‌گيرد، گفت: سازمان مديريت پسماند شهرداري برنامه‌هايي براي ارتقاي فرهنگ عمومي و موفقيت در اجراي طرح تفکيک زباله از مبدأ در نظر گرفته است که مي توان به آموزش چهره به چهره همه‌ي خانوارهاي شهري، واحدهاي تجاري و اداري از طريق نيروهاي رابط به صورت مجزا ،تحويل مخزن ويژه جمع آوري پسماند خشک به خانوار ها، تحويل کيسه مخصوص جمع آوري پسماند خشک قابل بازيافت ، توزيع بروشور ،پوستر و لوح فشرده آموزشي و همچنين توليد و پخش تيزر ها و زير نويس هاي آموزشي با موضوع جدا سازي پسماند خشک قابل بازيافت توسط شهروندان و مشارکت هرچه بيشتر همشهريان در امر تفکيک و ...اشاره کرد.
اين مسئول همچنين اجراي طرح آموزش چهره به چهره را در نحوه ذخيره سازي و تحويل زباله هاي خشک به سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين لازم و موثر دانست و بيان کرد: عوامل ساماندهي پسماندهاي خشک (وانت طرح)، طبق برنامه زمان بندي منظم به درب منازل مراجعه و  زباله هاي تفکيک شده را جمع آوري مي کنند.
منتظري با بيان اينکه آموزش‌گران و عوامل تحويل گيرنده پسماند خشک لباس فرم مشخص داشته، اظهار کرد: همياران و آموزشگران بازيافت داراي کارت شناسايي و لباس فرم  هستند، که اين کارت علاوه بر افزايش سطح اعتماد باعث مي شود شهروندان عوامل سازمان را شناسايي و اقلام قابل بازيافت تفکيک شده را به افراد سود جو و دوره گرد تحويل ندهند.
مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين مهمترين مشکلات خود را گروه‌هاي غيرمجاز دانست و گفت: وانت‌هاي دوره‌گرد ها ، انبار هاي غيرمجاز در سطح شهر، موتور سيکلت هاي باري و ديگر عوامل غير مجاز جمع آوري کننده پسماند خشک از عمده ترين مشکلات اين طرح بود که با ياري خداوند متعال و تلاش شبانه روزي عوامل اجرايي سازمان، اين افراد شناسايي ،ساماندهي و از ادامه فعاليتشان جلوگيري بعمل آمد .

پايان پيام

 

تصاویر مرتبط