دوشنبه ۱۳۹۳/۰۲/۲۹

نصرتي، شهردار قزوين مطرح کرد؛

تلاش براي معرفي شهر قزوين به عنوان الگوي شهر اسلامي به جهان

تلاش خواهد شد تا شهر قزوين به عنوان الگوي شهر اسلامي به جهان معرفي شود.

 

شهردار قزوين گفت: تلاش خواهد شد تا شهر قزوين به عنوان الگوي شهر اسلامي به جهان معرفي شود.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري قزوين؛ مسعود نصرتي در نشست خبري با رسانه‌ها افزود: براي معرفي شهر قزوين به عنوان الگوي شهر اسلامي به جهان بايد بتوانيم  معماري‌ها و نماهاي سطح شهر را به سمت اسلامي شدن پيش ببريم.
وي بيان کرد: توسعه مساجد و امام زاده ها و استفاده از نماهاي اسلامي از شاخص هاي شهرهاي اسلامي است و در اين راستا شهرداري قزوين احداث مساجد محلي در کنار پارک هاي محلي را در دستور کار قرار داده است.
وي با اشاره به اينکه کشورهايي مانند مالزي براي جذب گردشگر زيرساخت‌هايي مانند احداث مسجد محلي ايجاد کرده است، بيان کرد: شهرداري قزوين با استفاده از تجربه‌هاي آنها برنامه‌ريزي کرده که 100 تا 150 مسجد محلي در کنار هر پارک احداث کند که در اجراي اين هدف زمين از سوي شهرداري قزوين و منابع مالي آن از طريق اوراق تامين خواهد شد تا اين مساجد با کمک‌هاي مردمي در سريعترين زمان احداث شوند.
نصرتي ادامه داد: همچنين توسعه امامزاده‌هاي شهر قزوين که 10 تا از آنها به صورت ويژه در دستور کار شهرداري قزوين قرار گرفته که با احياي آن زيرساخت‌هاي لازم را براي جذب گردشگر در آينده مهيا مي‌کند.
وي افزود: شهر قزوين با داشتن مسجدها و امامزاده‌هاي مختلف و مناسب نمادي از شهر مذهبي و فرهنگي براي گردشگران مي‌شود که اين موفقيت خوبي در جذب گردشگران داخلي و خارجي است.
انعکاس انتظارات مردم و مسوولان به طور متقابل
وي با بيان اينکه بايد با يک همفکري و اتحاد نواقص مديريت شهري را برطرف کرد و با انعکاس انتظارات مردم و مسوولان به طور متقابل به انتظارت پاسخ داد، گفت: در سال گذشته اقدامات زيربنايي و روبنايي خوبي در سطح شهر قزوين انجام شد اما اطلاع‌رساني در حد انتظار نبود که همه اقدامات در بين شهروندان ملموس باشد.
شهردار قزوين افزود: اقداماتي که در سطح شهر قزوين صورت گرفته است حاصل مديريت متحد شهري است.
اين مقام مسوول با بيان اينکه با مديريت متحد شهري نمي‌توان به تنهايي شهر را اداره کرد، بيان کرد: اداره شهر با مديريت متحد شهري الگوي خوبي براي ساير شهرها و حتي در استان شد و بار اجتماعي مناسبي در سطح شهر داشت.
نصرتي تصريح کرد: در اداره شهر دستگاه‌هاي چون استانداري، نيروي انتظامي، حوزه قضايي، اداره ثبت، جهاد کشاورزي، ميراث فرهنگي، راه و شهرسازي و شرکت هاي خدمات رسان بيشترين همراهي را با مجموعه مديريت شهري داشتند.
تحقق شهر آرماني با اتحاد و همدلي
شهردار قزوين تصريح کرد: بايد موضوعات حقوق شهروندي به طور جامع اطلاع‌رساني شود و براي رسيدن به يک شهر آرماني بايد با يک اتحاد و همدلي شهر را اداره کنيم.
وي ذکر کرد: در سال جديد با همفکري اعضاي شوراي شهر جديد علي رغم اينکه سال اقتصادي خوبي نيست برنامه‌ريزي‌هاي خوبي صورت گرفته است و با اتحاد و همدلي بتوانيم توسعه شهر را ادامه دهيم.
نصرتي عنوان کرد: در سال جديد پروژه‌هاي خارج از بودجه مصوب در حال تصويب است و تاکنون مذاکرات فراواني با گروه هاي مختلفي انجام شده است.
مذاکره با 50 گروه اقتصادي، اجتماعي و سرمايه گذاري
وي اظهار کرد: تاکنون با50 گروه در زمينه‌هاي اقتصادي، اجتماعي، سرمايه گذاري و غيره وارد مذاکره شديم و با 10گروه تا پايان سال گذشته به جمع بندي رسيديم.
اين مقام مسوول اضافه کرد: با 2 گروه با اعتبار 430ميلياردتومان مذاکرات نهايي شده است و شوراي شهر در اين زمينه همراهي خوبي با ما داشته است.
وي گفت: تا چند ماه آينده با بقي گروه‌ها به نتيجه خواهيم رسيد.
شهردار قزوين بيان کرد: تاکنون با اجراي پروژه‌هاي متعدد و شاخص در شهر قزوين هنوز نتوانستيم حس تعلق را در بين شهروندان بيشتر کنيم.
نصرتي اظهار کرد: تا هفته قزوين هر شنبه از طريق رسانه‌ها پروژه‌هاي شهرداري قزوين به شهروندان معرفي مي‌شود.
برگزاري نشست تخصصي مجمع شهرداران آسيايي
وي به برنامه هاي روز قزوين اشاره و بيان کرد: امسال نيز برگزاري برنامه‌هاي تجليل از نخبگان، جشنواره اسباب بازي و نشست تخصصي مجمع شهرداران آسيايي در دستور کار قرار دارد.
اين مقام مسوول افزود: 68 شهر عضو مجمع شهرداران آسيايي هستند و نشست تخصصي اين مجمع در هفته قزوين در شهر ما برگزار خواهد شد و اين اقدام در راستاي معرفي شهر ارزشمند است.
برگزاري پيش اجلاس مجمع شهرهاي جاده ابريشم
وي اعلام کرد: همچنين پيش اجلاس مجمع شهرهاي جاده ابريشم امسال نيز در قزوين برگزار خواهد شد.
نصرتي اظهار کرد: دبيرخانه مجمع جهاني شهر اسلامي به قزوين سپرده شده است که اين مهم تاثير خوبي در جذب گردشگر خواهد داشت.
وي با بيان اينکه شهرداري قزوين با بهره‌گيري از اين موقعيت تلاش مي‌کند تا بتواند قزوين را به قطب مذهبي گردشگري تبديل کند، اظهار کرد: در تلاش هستيم گردشگران داخلي و خارجي زيادي به اين شهر جذب شود.
اين مقام مسوول يادآور شد: وجود دبيرخانه مجمع جهاني شهر اسلامي در قزوين مي‌تواند اين شهر را در جهان معرفي کند.
وي اظهار کرد: با همکاري و افراد تاثيرگذار يک جايزه 250هزار دلاري تدارک ديده شده است تا 13 شهر اسلامي از 58 کشوراسلامي انتخاب شوند و براي اين انتخاب با ارائه عملکردها يک هيئت داوري در قزوين در 19آذرماه سال جاري حضور خواهند داشت.
نصرتي گفت: در دبيرخانه مجمع اقدامات زيربنايي و روبنايي خوبي در کوتاه مدت انجام شده و با 260 شهر مکاتبه صورت گرفته است.
قزوين قطب گردشگري مذهبي در جهان
شهردار قزوين گفت: قزوين با موقعيت و پتانسيل‌هاي بي‌نظيري که دارد مي‌تواند با همدلي و مشارکت مردم و مسئولان به يک قطب گردشگري مذهبي در جهان تبديل شود.
وي در ادامه بيان کرد: اعتقاد داريم در شهر قزوين با توجه به ظرفيت موجود، فضاي سرمايه گذاري و رونق اقتصادي صنعت ساختمان وجود دارد.  
توسعه صنعت ساختمان در شهر قزوين
وي با بيان اينکه صنعت ساختمان در شهر قزوين امروز دچار رکود شده است، بيان کرد: 40 هزار خانوار قزويني به صورت مستقيم و غيرمستقيم مرتبط به اين صنعت مي‌شوند که شامل 40 درصد از اشتغال‌زايي اين شهر است.
نصرتي ابراز کرد: شهرداري قزوين براي رفع اين مشکل با مسئولان مربوطه، مجريان ذيصلاح و بخش‌هاي خصوصي در خصوص رونق صنعت ساختمان در اين شهر جلسه‌هايي را برگزار کرده و از آنها خواستار شده براي رفع موانع موجود اين مشکل انتظارات و خواسته‌هاي خود را بيان کنند تا در سريعترين زمان مشکلات آنها برطرف شود.
شهردار قزوين ادامه داد: با بررسي مشکلات موجود و دستورات لازم براي رفع اين مشکلات صنعت ساختمان در شهر قزوين رونق مي‌يابد و بيشتر مشکلات موجود در اين صنعت و اقتصادي خانواده‌هاي قزويني برطرف مي‌شود.
وي بيان کرد: شهر قزوين داراي 400 هزار جمعيت است که در يک افق مطلوب با توجه به ويژگي‌هاي شهر قزوين مي‌توان به 700 هزار جمعيت تبديل شود.
نصرتي بيان کرد: خيلي ها انتظار دارند جمعيت اين شهر به دو ميليون نفر برسد که اين يک تهديد است و نبايد تجربه ناموفق ساير شهرها را براي افزايش جمعيت  تجربه کنيم.
وي با بيان اينکه شهر قزوين با ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هايي که دارد، مي‌تواند با سرمايه‌گذاري و گردش پولي لازم دو و نيم ميليون جمعيت را اداره کند، اظهار کرد: ما مي‌توانيم با استفاده از تجربه‌هاي موفق کشورهاي گردشگر و برنامه‌ريزي‌هاي دقيق و مناسب اين هدف را در اين شهر محقق کنيم.
بهره‌گيري از تجربه‌هاي مختلف در جذب گردشگر
نصرتي با اشاره به اينکه کشورهايي در جذب گردشگر در دنيا بسيار موفق بودند به طوري که درآمدي که از اين صنعت بدست مي‌آورند بيشتر از درآمد نفت و گاز کشور ما است، يادآور شد: ما بايد با بهره‌گيري از تجربه‌هاي مختلف آنها بتوانيم صنعت جذب گردشگر را در اين شهر رونق دهيم و کشورهاي موفق هميشه در اين زمينه تخصصي عمل کردند.
اين مقام مسوول اظهارکرد: شهرهاي شمالي کشور ما ظرفيت‌هاي خوبي براي گردشگري دارند به طوري که هر ساله گردشگران بسياري از جاذبه‌هاي گردشگري اين مناطق بازديد مي‌کنند ولي متاسفانه مکانيزم توليد ثروت و درآمد در اين شهرها تعريف نشده است و بهره‌وري مناسبي از اين موقعيت ندارند.
جذب دو مشاور براي بررسي نقاط ضعف در جذب گردشگر
وي ادامه داد: شهرداري قزوين با جذب دو مشاور تلاش کرده تا با بررسي نقاط ضعف عدم رونق گردشگر و درآمد، بتواند صنعت گردشگري را در اين شهر قزوين رونق چشمگيري دهد تا اشتغال‌زايي، درآمد و ثروت خوبي در اين شهر توليد شود.
نصرتي به بوستان باراجين در شهر قزوين اشاره کرد و گفت: در اين بوستان پروژه‌هاي مختلفي تعريف شده که برخي از آنها افتتاح، کلنگ‌زني و در حال احداث است تا بتواند جاذبه‌هاي خوبي را براي جذب گردشگر فراهم کند.
وي ادامه داد: به اعتقاد ما هنوز اتفاق ايده‌آل در بوستان باراجين اتفاق نيافتاده و بايد پروژه‌هاي مختلفي مانند رستوران، فروش کالاهاي سنتي و فروشگاه‌ها مختلف افتتاح شود تا با ايجاد اشتغال‌زايي خوب براي شهروندان ايجاد ثروت و درآمد در اين شهر شود.
شهردار قزوين بيان کرد: شهرداري قزوين مي‌تواند با پروژه‌ها و برنامه‌هاي مختلفي که در شهر قزوين تعريف کرده با بهره‌برداري از آنها صنعت ساختمان و گردشگري را در شهر قزوين توسعه دهد.
شهردار قزوين افزود: به همين دليل شهرداري قزوين پروژه‌هاي مختلفي را در شهر قزوين تعريف کرده که مي‌توان در دو سال آينده زيرساخت‌ها تحقق اين رخداد مهم آماده شود.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط